Tuesday 20 April 2010

Brasília 50 Years / Brasília 50 Anos


Tomorrow, Brasília, the Capital of Brazil, commemorates its 50th anniversary. The brainchild of President Juscelino Kubitschek (1902 - 1976), planned and developed by Lúcio Costa and Oscar Niemeyer, Brasília is a city whose very construction was the fulfilment of a plan which had been in the pipeline for a long time, ever since the days of José Bonifácio, an advisor to Emperor Pedro I, back in 1827. The city was originally planned to have the shape of an aeroplane, but excessive development is starting to turn it into a sprawl.

Before the inauguration of Brasília, the capital of Brazil was the Marvellous City of Rio de Janeiro, and the seat of Government was the Catete Palace (now a museum), where Getúlio Vargas had penned his famous words, “I leave life to enter history”. The main aim of the plan to move the capital inland was to develop the country’s vast interior, which was then largely unexplored territory.
However, the construction of Brasília had a devastating effect on the country’s economy, bringing inflation that took decades to heal. Worse, this was one of the factors that triggered off a road-construction frenzy that spelt the slow and painful death of passenger train transport in Brazil.
Brasília was built on an empty expanse of land, at immense cost. So, when you think about this important milestone, spare a thought for the social and financial burden it brought to the country.
(More about Brasília in the forthcoming World Cup Cities series)

Amanhã, a cidade de Brasília, capital do Brasil, comemora 50 anos de existência. Idealizada pelo presidente Juscelino Kubitschek (1902 - 1976), projetada e desenvolvida por Lúcio Costa e Oscar Niemeyer, Brasília é uma cidade cuja construção foi a realização de uma idéia há muito em formação, desde os idos de 1827, na época de José Bonifácio, um estadista brasileiro da época de Dom Pedro I. No plano original, a cidade teria o formato de um avião, mas o desenvolvimento desenfreado está fazendo com que a cidade se torne disforme.
Antes da inauguração de Brasília, o capital do Brasil estava na Cidade Maravilhosa, o Rio de Janeiro, e a sede do Governo era no Palácio do Catete (hoje um museu), onde Getúlio Vargas escreveu suas célebres palavras, “Saio desta vida para entrar na história”. O objetivo principal da mudança da capital para o Interior foi a de desenvolver o interior, que até então era, como diria Camões, “terras nunca d’antes explorados”.
No entanto, a construção de Brasília teve um efeito terrível sobre a economia do país, trazendo a inflação que levou décadas para passar. Pior ainda, este foi um dos fatores que levou à construção incessante de estradas de rodagem, significando a lenta agonia e morte dos serviços de trens de passageiros em terras tupiniquins.

Brasília foi construída num terreno vazio, a alto custo. Então, quando pensa neste marco histórico importante, lembre-se do fardo social e financeiro que isso trouxe ao País.
(Mais sobre Brasília na futura série sobre as cidades-sede da Copa do Mundo de 2014)

No comments:

Post a Comment